Forskel mellem versioner af "Helsingør Banegaard - den ældste"

Fra Helsingør Leksikon
Skift til:navigering, søgning
(Foto indsat)
Linje 2: Linje 2:
  
 
===Nordbanens forløb===
 
===Nordbanens forløb===
Det var egentlig kun strækningen fra Lyngby til Helsingør, der blev indviet i 1864, for strækningen fra København til Lyngby var blevet indviet året før. Videre fra Lyngby fortsatte Nordbanen mod Hillerød og videre mod Fredensborg til Helsingør. Strækningen fra Hillerød til Helsingør svarer til den strækning, som privatbanen, kaldet ’’’”Lille Nord”’’’, kører i dag - bortset fra ændringer på strækningen fra [[Snekkersten]], hvor toget på den tid endnu ikke stoppede. Først i 1879 blev et stoppested oprettet, indtil [[Snekkersten Station]] blev etableret. Banelinjen til banegården i Helsingør gik ad nuværende [[Stubbedamsvej]]. Ændringerne skete i forbindelse med åbningen af den nye [[Helsingør Station]] ved havneområdet i oktober 1891. Næste skridt i Helsingørs jernbanehistorie var åbningen af [[Kystbanen]] i 1897.
+
Det var egentlig kun strækningen fra Lyngby til Helsingør, der blev indviet i 1864, for strækningen fra København til Lyngby var blevet indviet året før. Videre fra Lyngby fortsatte Nordbanen mod Hillerød og videre mod Fredensborg til Helsingør. Strækningen fra Hillerød til Helsingør svarer til den strækning, som privatbanen, kaldet '''”Lille Nord”''', kører i dag - bortset fra ændringer på strækningen fra [[Snekkersten]], hvor toget på den tid endnu ikke stoppede. Først i 1879 blev et stoppested oprettet, indtil [[Snekkersten Station]] blev etableret. Banelinjen til banegården i Helsingør gik ad nuværende [[Stubbedamsvej]]. Ændringerne skete i forbindelse med åbningen af den nye [[Helsingør Station]] ved havneområdet i oktober 1891. Næste skridt i Helsingørs jernbanehistorie var åbningen af [[Kystbanen]] i 1897.
  
 
===Indvielsen af banegården===
 
===Indvielsen af banegården===

Versionen fra 11. jul 2018, 14:38

Helsingørs første banegård eller station blev opført i 1864 i forbindelse med anlæggelsen af Nordbanen, oprindeligt benævnt ”Den Nordsjællandske Jernbane”. Det var den første togforbindelse fra København med endestation i Helsingør, som udgik fra Københavns nye jernbanestation fra samme år og lå, hvor Palads Teatret ligger i dag (Axeltorv 9). Nordbanens nye jernbanestation i København afløste den første fra 1847, hvor tog til Roskilde afgik, og havde en placering i en lille del af området, hvor Hovedbanegården ligger i dag. Ofte blev den gamle station i Helsingør omtalt som banegård (Banegaard, som stavemåden var dengang) og den nye fra 1891 som station. Det vil blive opretholdt i denne artikel.

Nordbanens forløb

Det var egentlig kun strækningen fra Lyngby til Helsingør, der blev indviet i 1864, for strækningen fra København til Lyngby var blevet indviet året før. Videre fra Lyngby fortsatte Nordbanen mod Hillerød og videre mod Fredensborg til Helsingør. Strækningen fra Hillerød til Helsingør svarer til den strækning, som privatbanen, kaldet ”Lille Nord”, kører i dag - bortset fra ændringer på strækningen fra Snekkersten, hvor toget på den tid endnu ikke stoppede. Først i 1879 blev et stoppested oprettet, indtil Snekkersten Station blev etableret. Banelinjen til banegården i Helsingør gik ad nuværende Stubbedamsvej. Ændringerne skete i forbindelse med åbningen af den nye Helsingør Station ved havneområdet i oktober 1891. Næste skridt i Helsingørs jernbanehistorie var åbningen af Kystbanen i 1897.

Indvielsen af banegården

Helsingør Banegaard (Helsingør Banegård) lå et godt stykke væk fra havneområdet og findes endnu på nuværende adresse, Trækbanen nr. 16. Banegården blev indviet d. 08. juni 1864 med deltagelse af daværende kong Christian 9., dronning Louise, prinsesse Dagmar (senere kejserinde af Rusland) samt regeringsmedlemmer, bl.a. konseilspræsident D. C. Monrad. De var med det første tog fra København, som afgik kl. 12 og ankom til Helsingør et par timer senere. Indvielsen foregik med pomp og pragt, flagsmykkede stationer og kongesalut fra opankrede skibe i bugten ved Snekkersten og blev afsluttet med en gallamiddag med taffelmusik i festlokalet i ”Helsingør kongelige privilegerede Skydeselskab” i Stengade 46.

Selve bygningen

Trækbanen som der så ud, da der var en trækbane

Banegårdsbygningen, som blev opført i 1863 og lå på den østlige side af baneterrænet, står i dag med sine røde mursten stort set som dengang. Indgangspartiet midt i bygningen vendte ud mod nuværende Trækbanen. Den strengt symmetriske banegårdsbygning er opført efter tegning af arkitekt Vilhelm Carl Heinrich Wolff (1833-1893), som også har tegnet de øvrige stationer langs Nordbanen. Bygningen består af fem fag i alt med et markant midterparti, omgivet af to mindre fag og disse tre fag i to etager. To sidebygninger i én etage med tre dobbelte vindues-fag omgiver de midterste tre fag. De tætsiddende, rundbuede vinduer på hele facaden giver bygningens karakteristisk udtryk, som også blev anvendt til pænere industribygninger, som skifertaget også blev det. I hele bygningens længde lå på bagsiden en spidstaget perronhal, som også dækkede sporet ved siden af og derved også kunne anvendes som vognhal.

Når man trådte ind ad stationens hovedindgang i stueetagen, var der en vestibule, stationsforstanderens kontor og en særskilt ventesal til 1. klasse. Til højre for den lå ventesalen til 2. klasse samt et mindre restaurationslokale. Til venstre lå ventesal til 3. klasse samt postlokaler. For enderne af sidefløjene fandtes forskellige kontorer. Første sal rummede bolig for stationsforstander, portner og drager samt et opholdsrum for personale.

Banegårdsarealet

I hele bygningens længde lå på bagsiden en spidstaget perronhal, som også dækkede sporet ved siden af og derved også kunne anvendes som vognhal. Bag banegårdsbygningen lå andre bygninger, som hørte til stationsområdet. Lidt længere mod nord, i retning af Rosenkildevej, lå rangerterrænet med toiletbygning, pakhus og lokomotivremise. Den relativt store, tværstillede toiletbygning lå et stykke fra den nordre gavl. Lige nord for denne lå en tresporet vognremise med pakhuset over for. Pakhuset lå som remiserne på langs af sporarealet og havde et lavt sadeltag, som på den midterste del var trukket ud til begge sider, så det dannede halvtag over læssevej og læssespor. Foran remisen var en drejeskive, hvorfra der også udgik spor til lokomotivremisen i den nordligste del af stationsområdet. Remisen havde to spor hver med plads til to lokomotiver, som kunne forsynes med vand inde i remisen. I den vestlige del af stationsarealet lå et pumpehus med hestegang, hvorfra vandet blev et ledt over sporene til en cisterne. En tilbygning med smedje, værksted og overnatningsrum for personale lå ved remisens bagvæg.

Havnebanen

Havnebanen kaldtes også for ”Hestebanen” eller ”trækbanen” og havde tæt på fire km spor i alt. Den blev dog først færdig nogle måneder efter åbningen af Nordbanen. Beskrevet i fagsprog i bogen om Nordbanen, nævnt under litteratur: ”Indtil Kongensgade anvendtes almindelig overbygning med 17 kg skinner og tværsveller, men resten af strækningen lagdes med flade rendeskinner - i stil med sporvognsskinner - nedlagt i brolægningen, hvorved gadefærdslen ikke hindredes.” Den skrøbelige og ustabile havnekaj ved byen kunne ikke bære vægten af et lokomotiv. Passagerer, der skulle til byen og havnen måtte derfor enten gå eller transporteres med hestevogn.

Godsvogne blev trukket af et par kraftige arbejdsheste ad spor på nuværende Trækbanen og I.L. Tvedes Vej, videre i den dengang smalle Kongensgade via Allégade til pakhuset ved havnen, hvor gods videre til Sverige blev læsset på bådene. Havnebanen udgik fra østsiden af banegårdsarealet fra en lille drejeskive til togvogne og stod i sporforbindelse med drejeskiven mellem lokomotiv- og vognremisen. Nord for stationen gik sporene videre langs banegårdsarealets østlige grænse, fortsatte gennem nogle haver ved nuværende I.L. Tvedes Vej, mundede ud på hjørnet af Fiolgade og Kongensgade og fortsatte gennem Kongensgade til Havnegade. På et hjørne af Grønnehave, som dengang dækkede et væsentlig større område, lå en drejeskive på fem diameter i omfang. Herfra lå spor langs begge sider af havnebassinet, og på den østlige side af havnen gik sporet tæt forbi skibsværftets ophalingsbedding. Sporet langs havnebassinets vestlige side løb langs bolværket ved Havnegade via små vogndrejeskiver ved de skarpe knæk ud for Stengade og Sophie Brahes Gade og gik helt frem til den gamle toldbygning, erstattet af Toldkammeret ved den nuværende station, begge fra 1891.

Forbi perronen for fuld damp

Problemerne viste sig at være flere: banegårdens beliggenhed, for lidt plads på banegårdsareal og rangerterrænet og indretningen. Banens stigning, når toget skulle sydpå mod København, bevirkede, at større tog kunne have svært ved at komme i gang eller have plads nok til at få nok fart på. Toget måtte bakke til terrænets nordlige del, tage tilløb fra drejeskiven og passere perronen med fuld damp. Tilsvarende kunne det knibe med at få tog fra København til at bremse i tide, når det gik ned ad bakke. Det hændte, at toget passerede perronen og kørte for langt og måtte det bakke hen til perronen for at sætte passagerer af. Det skete mere en én gang uden at der skete ulykker - indtil juleaften 1875, hvor aftentoget fra København kørte forbi perronen og fortsatte ud over drejeskiven med afsporing af lokomotiv og flere vogne til følge.

Afsporinger og uheld

De store godsvogne på det spinkle spor med skarpe kurver foregik ikke uden risiko, mens transporten stod på. Det gik nemlig ned ad bakke og foregik altid lige velkontrolleret. Det var nok klogt ikke at være i nærheden. Godsvognene løb på hjulflanger, en indre kant, som skulle styrke og sikre stabilitet. Rendeskinnerne på den sidste del af strækningen mod havnen var ofte fyldt med snavs og småsten og i frostvejr med is, som forårsagede hyppige afsporinger. Trækhestene måtte oven i dette døje med den store stigning fra havneområdet.

I marts 1881 hændte et mere dramatisk uheld på havnebanens første del. På sporet ved stationen var seks vogne parkeret, og den syvende vogn skulle tilkobles. Skinnene var fedtede, og vognen kunne ikke bremses i tide. Den stødte ind i de seks sammenkoblede vogne, som satte sig i bevægelse ned mod Kongensgade. I kurven ved indløbet af gaden afsporedes en vogn, som bragede ind i et hus på hjørnet af Fiolgade og nuværende I.L. Tvedes Vej (nr. 7), hvor Jyske Bank ligger i dag. Murene blev skubbet ind i stuen og møblerne smadret, men til alt held kom ingen noget til. Huset måtte afstives, indtil det blev repareret med alle udgifter betalt af jernbaneselskabet.

Større og tungere togvogne Togvognene blev efterhånden tørre og tungere, og de stakkels heste fik sværere og sværere ved at trække dem gennem Kongensgade med en stigning på 1:30. Banen blev derfor omlagt i 1873-1875, så stigningen mindskedes. Trafikken voksede fortsat, og banen måtte omlægges igen i 1883. Et sporskifte erstattede drejeskiven på Grønnehave, og kurver blev rettet ud. For at undgå, at de vogne, der stod ved kajen i Havnegade, skulle flyttes i ét væk, lagdes dobbeltspor, og de små drejeskiver blev fjernet. Trafikken på havn voksede støt, og derfor omlagdes banen igen i 1883. Drejeskiven på Grønnehave erstattedes af et sporskifte, og kurver blev rettet ud.

En banegård ved havnen

Banegårdens fjerne beliggenhed fra by og havn blev en voksende ulempe og irritation i takt med den øgede trafik, og der var ikke mulighed for udvidelser. Situationen blev mere og mere uholdbar for såvel passagerer som for Helsingør by. Man skulle umiddelbart tro, at der ville være grobund for at bygge en ny banegård ved den eksisterende havn. Planer om en nordhavn på arealerne ved Grønnehave og i denne sammenhæng planer om at forlænge jernbanen nord om byen og opføre en mindre havnestation var grunden til modstand og tøven. Først i marts 1889 blev det første skridt taget til det, som førte til den nye banegård ved havnen og den nye banestrækning fra Snekkerstens indvielse d. 24. oktober 1891.

OBS: Denne artikel er under fortsat udarbejdelse. Det har ikke været muligt at arbejde fornuftigt med at gemme! Man kan kun indsætte meget lidt ad gangen - og eksterne links åbenbart slet ikke (herunder litteratur) !!

Ved at fortsætte med at bruge denne side accepterer du brugen af cookies. Luk siden for at stoppe brugen af cookies.