Forskel mellem versioner af "Jernbanehotellet"

Fra Helsingør Leksikon
Skift til:navigering, søgning
(Oprettede siden med '* Hotel. * Strandgade 92/Havnegade 9, Helsingør. * Jernbanehotellet blev bygget i 1881, da Statsbanerne havde flyttet jernbanestationen fra terrænet ved Almen-skolen til ...')
 
(Omskrevet artikel)
Linje 1: Linje 1:
* Hotel.
+
*Hotel, som lå mellem Strandgade 92 og Havnegade 9 i Helsingør.  
* Strandgade 92/Havnegade 9, Helsingør.
 
* Jernbanehotellet blev bygget i 1881, da Statsbanerne  havde flyttet jernbanestationen fra terrænet ved Almen-skolen til havnen. Hotellet, som åbnede for kunder i februar 1892, havde hovedindgang i Strandgade, men fik i 1893 tilladelse til etablere en passage i 1. sals højde til ejendommen i Havnegade 9, så hotellet fik en slags forside til havnen. Det var efter datidens målestok et stort og moderne hotel. Natten til 1. marts 1938 udbrød en voldsom brand i "Jernbanehotellet", som på det tidspunkt hed "Hotel Prins Hamlet". Kun hotellet brændte. Kommunen besluttede alligevel at rydde hele husrækken for at give plads til et stort, prætentiøst hotelprojekt. Det blev dog ikke til noget på grund af 2. verdenskrig.
 
  
* Se Hotel Prinsen
+
'''Jernbanehotellet''' blev bygget i 1891 efter at Statsbanerne havde ladet den [[Helsingør Station | nye jernbanestation]] opføre ved [[Helsingør Havn | havnen]]. Nordbanens Den [[Helsingør Banegaard - den ældste | gamle station]] havde ligget på terrænet ved Almen-skolen på hjørnet af [[Kongevejen]] og [[Trækbanen]]. Restauratør O. Petersen ønskede at lade opføre en firetages hotelbygning ud til Havnegade, og for at give plads til projektet lod han i 1891 to sidebygninger rive ned. Hotelbygningen var tegnet af arkitekt [https://da.wikipedia.org/wiki/N.P.C._Hols%C3%B8e N.P.C. Holsøe], opført i den tids historicistiske stil, og repræsenterede den på fornem vis. Han havde sammen med [https://da.wikipedia.org/wiki/Heinrich_Wenck H. Wenck] opført den nye banegård, det [[Helsingør Posthus | nye posthus]] og badehotellet [[Hotel Marienlyst | Marienlyst]].
* Se Hotel Prins Hamlet
 
  
* Kilde: 1) Helsingør-Leksikon. 2) Nordkysten fra Helsingør til Munkerup. Lars Bjørn Madsen. 2003. 3) Helsingør Dagblad 4. januar 2018.
+
Det nye hotel åbnede i februar 1892 og havde hovedindgang i Strandgade 92. en lokal snedkermester kunne i 1892 meddele bygningskommissionen, at ”hotelejer O. Petersen agter at forbinde huset i Strandgade med hotelbygningen ved en passage i første sals højde”. Tilladelsen blev givet, og hotellet blev forbundet med Havnegade 9 og fik således en slags forside til havnen. Efter datidens målestok var det et stort og moderne hotel.
 +
 
 +
===Ildebrand===
 +
Natten til 1. marts 1938 udbrød en voldsom og dramatisk brand i '''"Jernbanehotellet"''', som på det tidspunkt hed '''"Hotel Prins Hamlet"''', og ilden bredte sig meget hurtigt. Branden kostede tre personer livet. Hotellets ejer, en stuepige og nogle få gæster nåede at slippe ud via bagtrappen i sidste øjeblik. Hotellets øvrige gæster blev spærret inde i deres værelser og søgte desperate til vinduer og balkoner. Rædselsvækkende scener udspillede sig, forvirringen var stor.
 +
 
 +
Flere sprang ud fra første og anden sal i panik og havnede på stenbroen. Bl.a. sprang en kvindelig lektor, fru Falkenstjerne, ud fra første sal og pådrog sig så svære kvæstelser, at hun døde dagen efter. En svensk gæst sprang ud af vinduet, men ramte ved siden af springlagenet og blev dræbt på stedet. Det skete bl.a. fordi folk stod i vejen og derved forhindrede brandfolkene i at få spændt springlagenet ordentligt ud. Adskillige nåede dog at redde livet ved at lande i springlagenet. Ingen kunne trænge ind i bygningen, og folk så magtesløse til uden mulighed for at gøre noget. Hotellets køkkenchef/kok lå i sin seng, og hans forkullede lig blev fundet nogle dage senere.
 +
 
 +
===Store planer===
 +
Det lykkedes at begrænse branden til selve hotelbygningen mellem Strandgade 92 og Havnegade 9. Trods det fik kommunen gennemført en ophævelse af fredningsbestemmelserne for kunne at rydde hele bebyggelsen mellem Strandgade 84-96 og Havnegade 1-11. Planen var at etablere et stort og prætentiøst hotelprojekt, som ville dominere og ændre havnefronten fuldstændigt. Rydningen blev effektueret, men hotelprojektet blev heldigvis ikke til noget - formentlig på grund af 2. verdenskrig. Hvad der kom ud af rydningen var, at nogle fine gamle ejendomme måtte lade livet til fordel for en parkeringsplads. [[Strandgade 95]] opnåede dog den fordel, at den fine ejendom som den sidste ud mod havnen kom til at ligge frit og derved kom mere til sin ret.
 +
 
 +
===Litteratur===
 +
[http://bibliotek.dk/linkme.php?rec.id=870970-basis%3A45007782 Kenno Pedersen: Helsingørs gader og stræder i mands minde. Nordisk forlag for videnskab og teknik, Helsingør, 2010 (6. udgivelse i serien). Heri om bl.a. Strandgade 92 og Havnegade 9 (side 171) samt om Havnebroen (side 153-158).]
 +
 
 +
[https://bibliotek.dk/linkme.php?rec.id=870970-basis%3A41832649 Kenno Pedersen: Når den røde hane galede! : Helsingør Brandvæsen 1898-1998. Helsingør Brandvæsen, 1998 (side 43-45).]
 +
 
 +
Artikel i Helsingør Dagblad, 04. januar 2018.
 +
 
 +
[[Kategori: Hoteller, Pensionater, Kroer mv.]]

Versionen fra 13. apr 2021, 12:04

  • Hotel, som lå mellem Strandgade 92 og Havnegade 9 i Helsingør.

Jernbanehotellet blev bygget i 1891 efter at Statsbanerne havde ladet den nye jernbanestation opføre ved havnen. Nordbanens Den gamle station havde ligget på terrænet ved Almen-skolen på hjørnet af Kongevejen og Trækbanen. Restauratør O. Petersen ønskede at lade opføre en firetages hotelbygning ud til Havnegade, og for at give plads til projektet lod han i 1891 to sidebygninger rive ned. Hotelbygningen var tegnet af arkitekt N.P.C. Holsøe, opført i den tids historicistiske stil, og repræsenterede den på fornem vis. Han havde sammen med H. Wenck opført den nye banegård, det nye posthus og badehotellet Marienlyst.

Det nye hotel åbnede i februar 1892 og havde hovedindgang i Strandgade 92. en lokal snedkermester kunne i 1892 meddele bygningskommissionen, at ”hotelejer O. Petersen agter at forbinde huset i Strandgade med hotelbygningen ved en passage i første sals højde”. Tilladelsen blev givet, og hotellet blev forbundet med Havnegade 9 og fik således en slags forside til havnen. Efter datidens målestok var det et stort og moderne hotel.

Ildebrand

Natten til 1. marts 1938 udbrød en voldsom og dramatisk brand i "Jernbanehotellet", som på det tidspunkt hed "Hotel Prins Hamlet", og ilden bredte sig meget hurtigt. Branden kostede tre personer livet. Hotellets ejer, en stuepige og nogle få gæster nåede at slippe ud via bagtrappen i sidste øjeblik. Hotellets øvrige gæster blev spærret inde i deres værelser og søgte desperate til vinduer og balkoner. Rædselsvækkende scener udspillede sig, forvirringen var stor.

Flere sprang ud fra første og anden sal i panik og havnede på stenbroen. Bl.a. sprang en kvindelig lektor, fru Falkenstjerne, ud fra første sal og pådrog sig så svære kvæstelser, at hun døde dagen efter. En svensk gæst sprang ud af vinduet, men ramte ved siden af springlagenet og blev dræbt på stedet. Det skete bl.a. fordi folk stod i vejen og derved forhindrede brandfolkene i at få spændt springlagenet ordentligt ud. Adskillige nåede dog at redde livet ved at lande i springlagenet. Ingen kunne trænge ind i bygningen, og folk så magtesløse til uden mulighed for at gøre noget. Hotellets køkkenchef/kok lå i sin seng, og hans forkullede lig blev fundet nogle dage senere.

Store planer

Det lykkedes at begrænse branden til selve hotelbygningen mellem Strandgade 92 og Havnegade 9. Trods det fik kommunen gennemført en ophævelse af fredningsbestemmelserne for kunne at rydde hele bebyggelsen mellem Strandgade 84-96 og Havnegade 1-11. Planen var at etablere et stort og prætentiøst hotelprojekt, som ville dominere og ændre havnefronten fuldstændigt. Rydningen blev effektueret, men hotelprojektet blev heldigvis ikke til noget - formentlig på grund af 2. verdenskrig. Hvad der kom ud af rydningen var, at nogle fine gamle ejendomme måtte lade livet til fordel for en parkeringsplads. Strandgade 95 opnåede dog den fordel, at den fine ejendom som den sidste ud mod havnen kom til at ligge frit og derved kom mere til sin ret.

Litteratur

Kenno Pedersen: Helsingørs gader og stræder i mands minde. Nordisk forlag for videnskab og teknik, Helsingør, 2010 (6. udgivelse i serien). Heri om bl.a. Strandgade 92 og Havnegade 9 (side 171) samt om Havnebroen (side 153-158).

Kenno Pedersen: Når den røde hane galede! : Helsingør Brandvæsen 1898-1998. Helsingør Brandvæsen, 1998 (side 43-45).

Artikel i Helsingør Dagblad, 04. januar 2018.

Ved at fortsætte med at bruge denne side accepterer du brugen af cookies. Luk siden for at stoppe brugen af cookies.