Forskel mellem versioner af "Kronprinsesse Louise"

Fra Helsingør Leksikon
Skift til:navigering, søgning
 
(En mellemliggende version af den samme bruger vises ikke)
Linje 6: Linje 6:
  
 
Færgen var opkaldt efter dronning Louise, født 1817, død 1898. Hun var datter af landgreve William af Hessen-Kassel og Christian VIIIs søster, Charlotte. Gift med Chr. IX, der blev konge i 1863.
 
Færgen var opkaldt efter dronning Louise, født 1817, død 1898. Hun var datter af landgreve William af Hessen-Kassel og Christian VIIIs søster, Charlotte. Gift med Chr. IX, der blev konge i 1863.
 +
 +
”Kronprinsesse Louise” gik ind i en fartplan, der omfattede 5 daglige dobbeltture. I fartplanen blev det understreget, at alle tider var angivet i dansk tid, og det tilføjedes, at det var 10 minutter senere end svensk tid. Dette problem blev løst den 1. januar 1894, da Danmark indførte den mellemeuropæiske zonetid.
  
 
Færgen var i drift fra 1891 til 1935. I det første år var den indsat på ruten Masnedø – Orehoved. Fra marts 1892 sejlede Kronprinsesse Louise mellem Helsingør og Helsingborg. 10 år senere blev færgen overflyttet til Lillebæltsoverfarten, hvor den sejlede på ruten Fredericia – Strib. I 1905 blev den forlænget med 9 meter på Københavns Flydedok, og i 1922 vendte den tilbage til HH-overfarten. I 1935 kom færgen for en kort bemærkning tilbage til overfarten Fredericia – Strib, som samme år blev nedlagt ved åbningen af Lillebæltsbroen. Det blev dødsstødet for Kronprinsesse Louise, der kort efter blev  solgt til ophugning.
 
Færgen var i drift fra 1891 til 1935. I det første år var den indsat på ruten Masnedø – Orehoved. Fra marts 1892 sejlede Kronprinsesse Louise mellem Helsingør og Helsingborg. 10 år senere blev færgen overflyttet til Lillebæltsoverfarten, hvor den sejlede på ruten Fredericia – Strib. I 1905 blev den forlænget med 9 meter på Københavns Flydedok, og i 1922 vendte den tilbage til HH-overfarten. I 1935 kom færgen for en kort bemærkning tilbage til overfarten Fredericia – Strib, som samme år blev nedlagt ved åbningen af Lillebæltsbroen. Det blev dødsstødet for Kronprinsesse Louise, der kort efter blev  solgt til ophugning.
 +
 +
[[Kategori:Havne og færgefart]]

Nuværende version fra 21. feb 2012, 12:57

Hjulfærgen Kronprinsesse Louise. Indsat 1892

I forbindelse med etableringen af jernbaneoverfarten mellem Helsingør og Helsingborg blev der indgået kontrakt i 1890 mellem DSB og Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri om levering af en enkeltsporet hjuldampfærge.

Færgen blev søsat og navngivet 28. februar 1891 og overtaget af DSB efter den officielle prøvetur i oktober samme år.

Færgen var opkaldt efter dronning Louise, født 1817, død 1898. Hun var datter af landgreve William af Hessen-Kassel og Christian VIIIs søster, Charlotte. Gift med Chr. IX, der blev konge i 1863.

”Kronprinsesse Louise” gik ind i en fartplan, der omfattede 5 daglige dobbeltture. I fartplanen blev det understreget, at alle tider var angivet i dansk tid, og det tilføjedes, at det var 10 minutter senere end svensk tid. Dette problem blev løst den 1. januar 1894, da Danmark indførte den mellemeuropæiske zonetid.

Færgen var i drift fra 1891 til 1935. I det første år var den indsat på ruten Masnedø – Orehoved. Fra marts 1892 sejlede Kronprinsesse Louise mellem Helsingør og Helsingborg. 10 år senere blev færgen overflyttet til Lillebæltsoverfarten, hvor den sejlede på ruten Fredericia – Strib. I 1905 blev den forlænget med 9 meter på Københavns Flydedok, og i 1922 vendte den tilbage til HH-overfarten. I 1935 kom færgen for en kort bemærkning tilbage til overfarten Fredericia – Strib, som samme år blev nedlagt ved åbningen af Lillebæltsbroen. Det blev dødsstødet for Kronprinsesse Louise, der kort efter blev solgt til ophugning.

Ved at fortsætte med at bruge denne side accepterer du brugen af cookies. Luk siden for at stoppe brugen af cookies.