Forskel mellem versioner af "Svea"

Fra Helsingør Leksikon
Skift til:navigering, søgning
Linje 11: Linje 11:
  
 
I 1976 anskaffede DSB motorfærgen ”Holger Danske”, hvilket resulterede i, at ”Svea” blev taget ud af drift og oplagt i Helsingborg. Den blev ophugget i 1984 i Nørresundby.
 
I 1976 anskaffede DSB motorfærgen ”Holger Danske”, hvilket resulterede i, at ”Svea” blev taget ud af drift og oplagt i Helsingborg. Den blev ophugget i 1984 i Nørresundby.
 +
 +
[[Kategori:Havne og færgefart]]

Versionen fra 20. feb 2012, 14:59

Jernbanefærgen Svea. Indsat på HH-overfarten 1937

Jernbanefærgen "Svea" blev bygget i 1919 af Orlogsværftet i København til Fredericia-Strib overfarten. Den blev navnhivet ”Fyn” og blev overtaget af DSB i 1920. Fyn sejlede på Lillebælt i 15 år, herefter kom den til Masnedø indtil indvielsen af Storestrømsbroen i 1937.

Den fik herefter navnet "Svea" og blev flyttet til HH-overfarten. Fra september 1937 og helt frem til 1979 var den indsat her.

Den blev moderniseret i 1949 på Burmeister & Wains skibsværft. Salonerne blev helt fornyet, og der blev samtidigt indsat en række store vinduer i vingehusene.

"Svea" blev atter ombygget i 1958 på Aalborg Værft. Den blev nu en motorfærge og yderligere blev hele overbygningen fornyet. Den ændrede hermed totalt udseende og kom til at ligne motorfærgen ”Helsingør”, der blev bygget i 1955.

I 1976 anskaffede DSB motorfærgen ”Holger Danske”, hvilket resulterede i, at ”Svea” blev taget ud af drift og oplagt i Helsingborg. Den blev ophugget i 1984 i Nørresundby.

Ved at fortsætte med at bruge denne side accepterer du brugen af cookies. Luk siden for at stoppe brugen af cookies.