Forskel mellem versioner af "Mørdrupvej"

Fra Helsingør Leksikon
Skift til:navigering, søgning
(Oprettede siden med ' Kategori:Gader og veje')
 
Linje 1: Linje 1:
 +
* 3060 Espergærde
 +
* Frem til slutningen af 1700 tallet endte vejen i en vejgaffel i vest, idet den deltes i to grene henholdsvis mod Nyrup og mod Rørtang. Det nuværende Mørdrupvejs forløb frem til Nyrup Hegn må være etableret i forbindelse med anlægget af Kongevejen mellem Hørsholm og Helsingør i slutningen af 1700 tallet, hvorved de gamle vejforbindelser mellem landsbyerne blev skåret over. (Kilde: Mosebyen. 1986). Mørdrupvej var i 1700-tallet og det meste af 1800 tallet en smal sandet vej mellem Espergærde og Mørdrup. (Kilde: Eva D. og Mikkelsen: Espergærde. 1980. Da Espergærde Station blev anlagt sammen med Kystbanen blev vejen udvidet fra stranden til stationen. (Kilde: Mikkelsen:Espergærde. 1980). Frem til en vejomlægning i 1920, hvor Mørdrupvej blev omlagt med viadukt under Kystbanen, drejede vejen ind gennem Søbækgaards park frem til Fredensvej og videre mod Espergærde. Ved vejom-lægningen blev den afsnorede del af den hidtidige Mørdrupvej til Fredensvej.
 +
 +
Kilde: Mosebyen. 1986 og Mørdrup landsby : en kortfattet orientering. 1985.
 +
  
  
 
[[Kategori:Gader og veje]]
 
[[Kategori:Gader og veje]]

Versionen fra 15. feb 2014, 18:30

  • 3060 Espergærde
  • Frem til slutningen af 1700 tallet endte vejen i en vejgaffel i vest, idet den deltes i to grene henholdsvis mod Nyrup og mod Rørtang. Det nuværende Mørdrupvejs forløb frem til Nyrup Hegn må være etableret i forbindelse med anlægget af Kongevejen mellem Hørsholm og Helsingør i slutningen af 1700 tallet, hvorved de gamle vejforbindelser mellem landsbyerne blev skåret over. (Kilde: Mosebyen. 1986). Mørdrupvej var i 1700-tallet og det meste af 1800 tallet en smal sandet vej mellem Espergærde og Mørdrup. (Kilde: Eva D. og Mikkelsen: Espergærde. 1980. Da Espergærde Station blev anlagt sammen med Kystbanen blev vejen udvidet fra stranden til stationen. (Kilde: Mikkelsen:Espergærde. 1980). Frem til en vejomlægning i 1920, hvor Mørdrupvej blev omlagt med viadukt under Kystbanen, drejede vejen ind gennem Søbækgaards park frem til Fredensvej og videre mod Espergærde. Ved vejom-lægningen blev den afsnorede del af den hidtidige Mørdrupvej til Fredensvej.

Kilde: Mosebyen. 1986 og Mørdrup landsby : en kortfattet orientering. 1985.

Ved at fortsætte med at bruge denne side accepterer du brugen af cookies. Luk siden for at stoppe brugen af cookies.